söndag 17 november 2013

Balkongfix

Har pratat om att fixa till balkongen inför vintern nu i snart 2 månader.

I veckan tog jag äntligen tag i projektet. Bort med all trall för att låta den torka innan den ska  paketeras in i kartonger och förvaras väl under vintern. Vissa har sin trall ute året om och säger att trallen ska tåla det. Själv har jag har en känsla av att den håller sig längre om den får undviker kyla, frost, och is. Dock är trallen tryckimpregnerat trä och ska tåla det mesta, men att olja in den då och då gör den bara fräschare.

Nu i vardagsrummet ligger det trall överallt och under sängen har jag en hel del också som ligger på tork.




















Balkongen ser inge vidare ut nu mera.
Balkongmöblerna skulle behöva åka ner i förrådet dem också, men tror inte att det finns plats riktigt där. Funderar på att ta en presenning över allt och låta dem stå kvar på balkongen över vintern. Hoppas dem tål det bara. Det är ju plast rakt igenom, så det borde funka. Risken är att dem spricker. Jag får fundera vidare på den saken. Än har inte vintern kommit.






















Blommorna på balkongen såg inte mycket ut för världen. Murgrönan var den enda växten som fortfarande var vid liv. Den tog jag in och planterad om i mina höga krukor i vardagsrummet.

Murgröna är en bra växt tycker jag. Den är täckande, vacker och den tål väldigt mycket. Dock ska den inte stå i direkt solljus. Den här murgrönan planterad jag ute i juni och tog in den nu i november. Observera att vädret dock har varit väldigt bra, men kyliga mornar och kvällar har vi faktiskt haft med minusgrader. Bladen på växten talar väldigt mycket om hur den mår. Mörkgrönans stora blad talar för att den mår bra och små ljusgröna, bleka blad talar för att den inte mår speciellt bra.

I tidigare inlägg har jag skrivit om olika sätta att klä en kruka med just den här växten.
Antingen låter man den hänga eller så snurrar man upp växten. Jag föredrar det sista.


Till höger är en murgröna som inte mår speciellt bra. Den har stått i direkt solljus hela sommaren :/






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar