fredag 25 oktober 2013

En dag på jobbet

Efter att ha jobbat 13:30-21:30 dagen innan och fått ca 6 timmars nattsömn. Känner jag mig ganska utvilad ändå.

Idag är vi 1 sjuksköterska (jag) och 2 undersköterskor (mina guldkorn) på 8 patienter. Alltså en ledig vårdplats fram till lunch.

Fredag på jobbet. .

 07.00
- Rapport av nattsjuksköterska ca 15 min.
- Dela ut morgonmediciner till 7 av 8 patienter. Gör första checken på hur patienterna mår till kommande rond.
07:30
- Går till röntgen med en pt
07:55 Åter till avdelningen
- Dela ut de resterande medicinerna till 1 patient.
- Blandar antibiotika
- Administrera antibiotika
- Snabb check vad undersköterskorna har gjort.
08.10
- Äter frukost
08:20
- Tar bort antibiotika
- Delar ut mer medicin till patienter.
- Får samtal att patient nr: 1 skall hämtas från "annan avd."
09:35
- Rond: 1 (sittrond)
09:15
- Hjälper en annan sjuksköterska.
- Delar mer medicin till patienter.
- Rapporterar en patient till ett annat sjukhus.
- Skriver 1 av 3 st epikriser
- Snabbt se till att patienten som skall åka är klar för transport.
- Genomgång med undersköterskor (mina guldkorn). Delegera ut arbetsuppgifter.
09:20-10.00
Rond: 2 (Läkare försenad. Jag står otåligt i dörren och väntar på att läkaren skall komma och ge klara direktiv vad som gäller för patienten som skall vidare till annat sjukhus, då det är 10 min kvar innan patienten skall åka.
- Samtalar med läkare snabbt i korridoren
- Ringer åter till sjukhuset för att lämna ny information.
- Genomgång med undersköterskor (mina guldkorn). Delegera ut uppgifter.
- Hämtar patient nr: 1 på "annan avdelning."
- Information att få patient nr: 2 från "annan avdelning."
- Hämtar patient nr: 2.
- Samtalar i telefon med andra distanser.
- Läkarordination: dra ut katetrar, infiltrationskatetrar, drän m.m. på patienter
- Delar mer mediciner till patienter.
- Stänga av smärtpump
- Utvärdera smärta
- Utskrivningssamtal med patient nr:1
- Utskrivningssamtal med patient: nr: 2
- Rehabanmäler 1 patient
- Skall genomföra en undersökning som ej går då det saknas läkemedel som kommer under eftermiddagen. Momentet skjuts upp till kvällspersonal.
- Information om att patient nr: 3 kommer från "annan avdelning". (Den sista tomma vårdplatsen).
- Går in till chefen och säger att arbetsmiljön är ohållbar. Vilket inte är något nytt och jag är inte den fösta som säger det. Chefen lyssnar och nickar. Arbetskollegorna hör och håller med.
- Patient nr: 3 kommer från annan avdelning
12:00- 12:30 Lunch
- Delar ut 14:00 medicinerna
- Fyller på medicinvagnen ca (20 min)
- Rapporterar till kvällspersonalen (ca 20-30 min)
- Bokar tid till gipsning
- Skriva in 1 av 2 patienter från "annan avdelning"
- Samtalar med kollegor, anhöriga samt patienter.
- Informerar/ undervisar anhöriga om läkemedelsadministrering inför hemgång
- Kontaktar läkare och meddelar att patienterna som tillhör rond: 1 vill träffa läkare.
- Dokumenterar och gör diverse administrativa uppgifter
- Skriver 2 st utskrivnings epikriser
16:30
- 30 min övertid. Går från avdelningen

.. säger inget mer än tack till mina GULDKORN undersköterskorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar