söndag 12 maj 2013

Junibacken

Idag har vi åkte tunnelbana och färja, med mycket skoj och skratt. Det blev en heldag med andra ord ute på djurgården tillsammans med Leah (gudbarn). För vi skulle besöka Junibacken!

Förväntansfulla sitter vi på tunnelbanan på väg. Dags med påfyllning av energi. Hoppsan lite riskakor i väskan, det vet jag att någon tycker om.



Väl framme på djurgården, stod junibackens dörrar öppna och hälsade folk välkomna, Äntligen! Hörde jag en röst säga :)



Det var dags att stiga in i sagornas land..

Där stod Pettsson och undrade var vi var på väg





Vi var på väg till mumidalen



Leah fick snabbt kavla upp armarna och börja med köksbestyren, det skulle bjudas på fika. Själv gick jag satte mig i soffan





Sen stötte vi på Pettsson igen och katten Findus, det var dags för barnteater



Energi påfyllning igen. Skönt med barn som äter. Rond nr: 2, denna gång tog vi en större tallrik



Mätta och belåtna klev vi på tåget. Sagotåget, skulle tas oss närmare in i sagornas värld tillsammans med Astrid Lindgren



En dag hemma hos Madicken..



Vidare till Katthult "Eeeemil!!! Ja, visst Emil hade hissat upp sin syster Ida i flaggstången



Det känns som vi flyger. Mycket riktigt flög vi över sthlm stad för att ta ett titt hemma hos Karlsson på taket. Oj, vad det såg ut!



Efter att ha landat på marken igen, befann vi oss Nils Karlsson pyssling och den elaka råttan



Tåget tog oss vidare in i skogen, men inte vilken skog som helst utan Mattiskogen. Där rövarna var på jakt..



När skymningen kom, började grådvärgarna väckas till liv, med deras lysande ögon



och de söta små rumpnissarna "Varför dåda, på detta viset?"



Där borta satt Ronja och Birka. Vi fick höra på ett riktigt vårskrik



På vägen hem genom skogen hamnade vi i sagan om Bröderna Lejonhjärta..
Skorpan och Jonathan, som tur va så slutade sagan gott då de återförenades i Nangiala



Det var en heldag på Junibacken det. Jag fick en känsla av att vara barn på nytt och upptäcka alla roliga sagor och leka i alla dem små husen. Visst det gjorde jag en då, barnasinnet sitter kvar. Jag kan verkligen rekommendera Junibacken för er som inte har varit där än med era barn. Det är lika fascinerande oavsett stor som liten. Den minsta åldern är nog rekommenderad till 2 år, i mina ögon. Då man förhoppningsvis står stadigt på jorden och kan gå. Ja visst sen kanske man inte har någon nytta av sagotåget, och berättelserna men man har mycket olika möjligheter till lek. Barnteatern är ca 20 min, perfekt tid för de minsta.

På vägen hem köpte vi glass



Tack för idag Loppan.
Älskar dig!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar