onsdag 17 april 2013

Helt sjukt!

Jag har precis tittat på tv-programmet "Helt sjukt" på tv4.
Ett program jag stort sett ser på nästan varje onsdag och kan tycka att det är ett helt ok tvprogram. Inte bara för att Eric Rydman min ortopedläkare är med, utan för att det är både lagom med humor men även en allvarlighet i dem ämnen som tas upp.

Men kvällens avsnitt reagerade jag starkt på då ämnet var: Beroende

Jag tycker absolut inte att det är ok att Sanna Bråding sitter och berättar om sina 15 svåra år, med allt från ätstörningar, alkohol, droger som slutade med fängelse - ja ett helvetesliv, rent ut sagt. Och sedan i nästa sekund sänds en scen från "Dr-Plura" som uppmanar sina patienter att röka och dricka mer.

Ja visst klart jag fattar att det är på skoj. Fast kanske inte under rätt tillfälle.

Vad var budskapet?!
Det blir liksom väldigt dubbelt, blundar vi för vår verklighet för att vi inte vill se, eller vad?

Hur många ungdomar/vuxna har inte dessa problem som Sanna beskrev i kvällens avsnitt.
Skulle vi gå in i en skolklass med elever i åldrarna 12-18 år, så skulle mer än hälften av dessa ungdomar ha dem problem eller vara i den faktiska riskgruppen.

Det är så fruktansvärt hemskt OCH det kommer absolut inte bli bättre med tanke på hur vårat samhälle ser ut idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar